HC Kromme Rijn

Casus HC Kromme Rijn

Met het vijfstappenplan van Financieringen voor Verenigingen verloopt een financieringsvraag vlot. Een van de eerste verenigingen die gebruik maakten van dit stappenplan is hockeyclub Kromme Rijn.

HC Kromme Rijn uit Bunnik bestaat inmiddels vijf jaar en het leden aantal groeit hard. Daardoor ontstond de wens om naast het zandkunstgrasveld een tweede veld aan te leggen. Niels Hoefnagels is voorzitter van de stichting die de accommodatie beheert. Hij vertelt zijn ervaring met Financiering voor Verenigingen, volgens het vijfstappenplan.

Stap 1. Aanvraag vrijblijvende offerte

“Voor ons begon het natuurlijk met de wens voor een nieuw waterveld. We schatten in dat we daarvoor rond de 400.000 euro nodig hadden. Of dat haalbaar was, hing ook af of de gemeente wilde meefinancieren. Aan ons eerste veld heeft de gemeente Bunnik niets meebetaald, omdat hockey niet in het sportbeleid stond. Er was volgens de gemeente geen ruimte voor een hockeyclub in Bunnik. Vandaar dat we het eerste veld volledig zelf moesten financieren, via een lening bij de Rabobank.

Aangezien HC Kromme Rijn heel snel is gegroeid in drie jaar tijd, heeft de gemeente het sportbeleid aangepast en was bereid 200.000 euro beschikbaar te stellen, de helft van wat we nodig hadden. Voor het restant hadden we in eerste instantie een extra financiering bij de Rabobank aangevraagd. Het paste financieel allemaal net.

Een van onze leden werkt bij de volleybalbond en had ervaring met Maatschappelijk Financieren®. Via hem hebben we contact gelegd en een eerste gesprek gevoerd met Rein Raaijmakers en Wim van Rijswijk. Zij legden uit dat ze tegen gunstige voorwaarden leningen konden afsluiten via bijvoorbeeld de Nederlandse Waterschapsbank en Bank Nederlandse Gemeenten.”

Stap 2. Officiële aanvraag indienen

“Na het gesprek kregen we van Maatschappelijk Financieren een eerste financieringsvoorstel, waarin duidelijk werd dat het rentepercentage tussen de anderhalf en twee procent lager lag dan bij andere banken. We hebben het voorstel bij de Rabobank besproken, waarmee we ook serieus in gesprek waren. Daar zeiden ze heel eerlijk: ‘Dit moet je doen’. Daarna zijn we verder met Wim en Rein in gesprek gegaan. Dat verliep eigenlijk allemaal heel soepel. Wij gaven aan wat onze wensen waren. We hadden 200.000 euro nodig, waarvan de helft een langetermijnlening (30 jaar) moest worden voor de onderbouw van het veld, en de helft een kortetermijnlening (10 jaar) voor de toplaag. We kregen snel een positief antwoord vanuit Maatschappelijk Financieren.”

Stap 3. Doorsturen jaarstukken en prognoses

“Het aanleveren van onze stukken ging eveneens vrij gemakkelijk. We moesten een aantal standaard documenten aanleveren, zoals een meerjarenbegroting. Het fijne is dat ze meteen goed kijken hoe je begroting is opgebouwd en aangeleverd, en die zo aanpassen dat ze aan de eisen voor gemeente en banken voldoet.

We kregen zelfs nog wat tips. Zoals dat we er rekening mee konden houden voor de meerjarenbegroting van de stichting dat we op den duur meer huur konden gaan vragen aan de hockeyclub voor het gebruik van de velden. Dat hebben we nu ook, in overleg met de vereniging, in de meerjarenbegroting opgenomen.

Na het opsturen van alle stukken konden wij eigenlijk even achterover zitten, terwijl Maatschappelijk Financieren® een definitief financieringsplan opstelde. Al was het spannend met wat voor een plan ze zou komen, wat de uiteindelijke rentepercentages zouden worden. Die waren verrassend laag. Het voorstel zat erg goed in elkaar.”

Stap 4. Voorstel neerleggen bij gemeente

“Over de lening zelf hebben we ons geen zorgen gemaakt, ook niet toen het voorstel nog neergelegd moest worden bij de gemeente. De garantstelling vanuit de gemeente voor een deel van de lening vormde een aandachtspunt, omdat Bunnik een van de vijf gemeenten in Nederland is die niet met garantstellingen werkt. De garantstelling was door de gemeenteraad wel toegezegd, maar er moest nog wel wat overleg volgen, voor het helemaal goed op papier stond.

Wat zeker hielp was dat Maatschappelijk Financieren® met ons is meegegaan naar de gemeente om hier over te praten, om uit te leggen hoe de lening in elkaar zat, zodat de gemeente garant kon staan. Daarvoor was een afzonderlijk collegebesluit nodig. Dat traject heeft Maatschappelijk Financieren® voor ons begeleid, en die ondersteuning werkte als aanjager voor de gemeente.

Stap 5. Tekenen en storten

“Het tekenen was natuurlijk een mooi moment. Het geld was een paar dagen later al gestort. Het traject van financieren was binnen twee maanden ingediend en afgrond. Het nieuwe waterveld is zondag 3 september geopend. We zijn er heel blij mee. Het is kwalitatief een stuk beter dan het zandveld dat er al lag. Van het waterveld hebben we ook meteen ons hoofdveld gemaakt. HC Kromme Rijn kan de komende jaren verder groeien.”